90 procent is geld kwijt na oplichting bij online koop

Mensen die online opgelicht worden doen daar vaak geen aangifte of melding van. Zes op de tien laten het erbij zitten omdat ze het schadebedrag te klein vinden of omdat ze denken dat melden geen zin heeft. Dat blijkt uit onderzoek van het CBS in samenwerking met de politie.

Het CBS vroeg honderdduizend mensen naar hun ervaring met het online kopen of verkopen van spullen. Ruim 38.000 deden mee aan het onderzoek. Van hen zei 2,9 procent vorig jaar opgelicht te zijn via internet.
Vier op de tien deed wel aangifte bij de politie. Ook maakten gedupeerden melding bij hun bank of bij een fraudehelpdesk.

In de meeste gevallen ging het om de aankoop op een site voor tweedehandsspullen: ruim 40 procent van de deelnemers ontving de bestelde artikelen nooit. Bijna een kwart deed zaken met een nepwebwinkel en raakte z’n geld kwijt.

Vaak ging het om kleding, schoenen of accessoires, maar ook om mobiele telefoons of laptops. Bij 5 procent ging het mis bij de aankoop van tickets of kaartjes. 0,2 procent van de ondervraagden kreeg te maken met verkoopfraude: zij werden niet betaald voor een verkocht product.

Naast financiële schade, had de fraude ook andere gevolgen: een derde van de slachtoffers zei na de internetfraude minder vertrouwen te hebben in digitale veiligheid. Vier op de tien mensen meldden ook emotionele gevolgen.

Over SecurityDaily

Security Daily publiceert nieuws, opinie en achtergrond voor security managers en beveiligingsinstallateurs.

Bekijk alle berichten van SecurityDaily →