Van de werknemers op Schiphol heeft 36 procent te maken met een onveilige werksituatie, met name veroorzaakt door ongewenst gedrag van passagiers. Dat blijkt uit onderzoek door TNO.
Het is voor het eerst dat op zo’n grote schaal onderzoek is gedaan naar het werken op Schiphol. Bijna 1600 werknemers deden aan het onderzoek mee, uit verschillende beroepsgroepen waaronder beveiliging. Centrale vraag: hoe ervaren de werknemers op de luchthaven hun werk? Het onderzoek is een gezamenlijk initiatief van Schiphol, werkgevers en vakbonden en komt voort uit het Sociaal Akkoord (2022).
Het onderzoek is volgens CNV bedoeld als nulmeting en geeft een goed beeld waar komende tijd de uitdagingen liggen. Uit het onderzoek blijkt dat 41 procent van de werknemers in de afgelopen maanden een conflict hebben ervaren met collega’s, leidinggevenden of werkgever. Landelijk ligt dit percentage veel lager (26,5 procent).
Ongewenst gedrag
Werknemers die met passagiers te maken hebben, zoals beveiligers, moeten daarnaast het nodige incasseren als het gaat om ongewenst gedrag. In het onderzoek zegt 36 procent van de werknemers dat ze in de afgelopen maanden ongewenst gedrag hebben ervaren, met name van passagiers. Dit percentage ligt aanzienlijk hoger dan in andere werkomgevingen (17 procent). Het zijn vooral vrouwen (43 procent) die ongewenst gedrag ervaren (tegenover 30 procent van de mannen). Het gaat dan met name om intimidatie en dreiging. Dit wordt door 29 procent van de werknemers genoemd.
CNV pleit voor stevige maatregelen. Een belangrijke test is volgens de vakbond de nieuwe tender voor de beveiliging, die momenteel loopt. Op 2 juli wordt bekend welke drie bedrijven de komende tien jaar verantwoordelijk worden voor de beveiliging op Schiphol.