‘Politie vaak te laat bij spoedmeldingen’

De reactietijd van de politie bij spoedmeldingen is in de eerste helft van 2019 niet verbeterd. Agenten komen op jaarbasis nog steeds in tienduizenden gevallen te laat. Dat stelt het televisieprogramma Kassa op basis van cijfers van de politie. De eigen norm van de politie wordt maar in 13 procent van de Nederlandse gemeenten gehaald.

Jaarlijks rukt de politie zo’n driehonderdduizend keer uit voor een spoedmelding. Als die bij noodnummer 112 binnenkomen, moeten agenten binnen een kwartier ter plaatse zijn. Dat lukt al vanaf 2012 in maar zo’n 85 procent van de gevallen. De politie hanteert sinds 2015 een ‘streefnorm’ van 90 procent. Maar sindsdien zit er nauwelijks verbetering in de score, aldus Kassa. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is in de eerste helft van 2019 sprake van een lichte daling.

In een reactie stelt de politie zichzelf de streefwaarde te hebben opgelegd. Deze is bedoeld om de politie scherp te houden. Daarnaast stelt de poltie dat uit de ruwe cijfers blijkt dat de politie meestal tussen de drie en tien minuten aanwezig is. De ruwe cijfers laten niet zien dat een ambulance of de brandweer soms eerder ter plekke was. Of dat politiemensen eerst eerste hulp hebben verleend of achter daders zijn aangegaan, voordat ze de melding in het systeem hebben afgemeld. Het komt ook voor dat een melding als prio 1 binnenkomt, maar dat later niet blijkt te zijn. Afmelden in het systeem heeft in het politiewerk terecht niet de hoogste prioriteit, aldus de politie.

Klik hier voor meer informatie.

Over SecurityDaily

Security Daily publiceert nieuws, opinie en achtergrond voor security managers en beveiligingsinstallateurs.

Bekijk alle berichten van SecurityDaily →