Ruim 8 miljoen verkeersboetes opgelegd in 2022, meeste voor te hard rijden

Er zijn 8.153.043 verkeersboetes opgelegd in 2022, een stijging van 1,6 procent ten opzichte van een jaar eerder. De boetes werden gegeven voor onder meer te hard rijden, door rood licht rijden en handheld bellen.

Naast deze drie overtredingen is ook een forse toename te zien in de opgelegde boetes voor de categorie fout parkeren/stilstaan. Dat zijn er bijna zestigduizend meer dan in het jaar ervoor. Er is verder een opvallende stijging te zien in de cijfers bij het telefoongebruik op de fiets: 53.259 in 2022, tegen 45.778 een jaar eerder. Dat is een stijging van 16,3 procent.

Kenteken

De meeste verkeersboetes (6.512.086) zijn opgelegd voor te hard rijden. Dat zijn er 129.850 meer ten opzichte van het jaar daarvoor. Het merendeel van deze verkeersovertredingen wordt geconstateerd met handhaving op kenteken. In 2022 zijn 3.014.680 snelheidsboetes opgelegd na controle met een flitspaal, in 2021 waren dat er 2.830.213. Dat is een stijging van ongeveer 6,5 procent. Ook zijn 1.340.692 snelheidsovertredingen met mobiele radarsets geconstateerd, tegen 1.509.650 een jaar eerder.

Het aantal snelheidsovertredingen met trajectcontrolesystemen daalt. Bij deze controles is het aantal geconstateerde overtredingen afgenomen van 2.103.772 naar 2.026.939 in 2022. Dat is een daling van 3,7 procent. Een mogelijke verklaring hiervoor is het uitstaan van een aantal trajectcontrolesystemen door wegwerkzaamheden, en de drukte op de snelwegen waardoor automobilisten hun snelheid moesten aanpassen.

Flexflitser

In november 2022 is een nieuw handhavingsmiddel in gebruik genomen: de flexflitser. Een verplaatsbare flitspaal die ongeveer twee maanden op één plek blijft staan. In 2022 zijn de eerste tien flexflitsers geplaatst. Het aantal overtredingen per flexflitser is apart opgenomen in het overzicht van de overtredingen per flitspaal.

Over SecurityDaily

Security Daily publiceert nieuws, opinie en achtergrond voor security managers en beveiligingsinstallateurs.

Bekijk alle berichten van SecurityDaily →