Reflectie op onderzoek naar veiligheid elektrische voertuigen op schepen bij incidenten

Scheepspersoneel en de brandweer moeten bij brand in elektrische voertuigen op schepen razendsnel kunnen optreden en daarbij over specialistische vaardigheden en gereedschap beschikken. Dit vergt veel organisatorische maatregelen en investeringen voor een incident dat relatief weinig voorkomt.

Onderzoeker Henk Brans en de lectoren Nils Rosmuller en Ricardo Weewer reflecteren op de kennis die is opgedaan in een groot Deens onderzoek, het zogenoemde ELBAS-rapport, naar de veiligheid van elektrische voertuigen op schepen en dan met name met de incidentbestrijding.

Een actueel onderwerp, leggen Brans, Rosmuller en Weewer uit: “Een ferry-ondernemer verbood een jaar geleden elektrische voertuigen aan boord van zijn ferry’s, wat veel media-aandacht opleverde, ook in Nederland. Begin vorig jaar zonk autotransportschip Felicity Ace bij de Azoren, geladen met duizenden elektrische auto’s. Tot slot is er de zich steeds verder ontwikkelende regelgeving over elektrische voertuigen aan boord van schepen.”

Doel van het ELBAS-rapport was om direct uitvoerbare aanbevelingen te doen voor de incidentbestrijding en risicobeheersing van elektrische voertuigen op schepen. De onderzoekers concluderen dat met de juiste technieken, training en instrumenten het risico beheersbaar kan blijven en er geen angst of belemmering hoeft te zijn om elektrische voertuigen te vervoeren.

Vangnet

Zij benadrukken dat het in principe niet wenselijk is om de veiligheidsproblematiek die intrinsiek is aan een systeem, in dit geval elektrische voertuigen, af te schuiven op de repressieve dienst (de brandweer). De repressieve dienst fungeert namelijk als een vangnet en niet als primaire ‘line of defence’. Hoewel de brandweer bij elk incident zal optreden, zijn er ook beperkingen zijn aan scholing, materieel en oefening.

Over SecurityDaily

Security Daily publiceert nieuws, opinie en achtergrond voor security managers en beveiligingsinstallateurs.

Bekijk alle berichten van SecurityDaily →