Campagne waarschuwt consumenten voor oplichting door nepwebshops

Met de feestdagen in aantocht heeft de politie dit jaar al 10.500 aangiften van fraude via nepwebshops ontvangen. Dat is een stijging van 67 procent ten opzichte van 2018. Met een campagne worden consumenten gewaarschuwd om onbekende webshops vooraf beter te checken op betrouwbaarheid.

De dinsdag gestartte campagne is een initiatief van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), Consumentenbond, Europees Consumentencentrum (ECC), de Fraudehelpdesk en het Landelijk Meldpunt Internetoplichting (LMIO) van de politie.

Van de consumenten tussen zestien en tachtig jaar heeft 97 procent het afgelopen jaar minimaal één online aankoop gedaan. Ongeveer de helft heeft daarbij problemen gehad. Bijvoorbeeld omdat ze de aankoop deden bij een malafide webwinkel die nooit de intentie had om te leveren.

Verdubbeling

De politie heeft dit jaar tot nu toe 328 frauduleuze webshops offline gehaald. Het gemiddelde schadebedrag van gedupeerde klanten bedraagt 357,08 euro. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2021. Het totale schadebedrag over 2022 is 3.731.486,06 euro; bijna een miljoen euro meer dan in 2021. Vermoedelijk ligt het schadebedrag nog hoger, omdat niet iedereen aangifte doet.

Opvallend is volgens de politie verder dat fraudeurs steeds meer gebruik maken van buitenlandse bankrekeningen. Betalingen vinden plaats via betaalinstellingen als Payment Service Providers, maar ook via particuliere bankrekeningen van buitenlandse ‘geldezels’.

De campagne ‘Ken je de webshop nog niet? Eerst reviews checken, dan bestellen’ wijst consumenten erop dat veel problemen kunnen worden voorkomen als zij onbekende webshops vooraf checken op betrouwbaarheid. Klantbeoordelingen van webshops zijn daarbij een belangrijke graadmeter.

Over SecurityDaily

Security Daily publiceert nieuws, opinie en achtergrond voor security managers en beveiligingsinstallateurs.

Bekijk alle berichten van SecurityDaily →