Drie tips om logistieke centra weerbaar te maken tegen gevaar

Logistieke centra zijn tegenwoordig 24/7 in bedrijf. Grote hoeveelheden waardevolle goederen worden in hoog tempo geleverd, opgeslagen en gedistribueerd. Dat maakt logistieke centra kwetsbaar voor inbraak en brand. Het slim inzetten van de juiste technologie draagt bij aan een veilige werkomgeving voor personeel, het voorkomen van diefstal en verstoring van processen. Epko van Nisselrooij, Smart City expert bij Axis Communications, legt uit hoe logistieke centra weerbaar zijn te maken tegen uiteenlopende risicofactoren.

Er wordt tegenwoordig steeds meer gevraagd van logistieke centra. Same-day-delivery behoeften van consumenten en tekorten aan personeel zorgen voor een hoge werkdruk in magazijnen. De snelheid waarin ze moeten opereren in combinatie met de opslag van grote hoeveelheden waardevolle goederen, maakt ze extra kwetsbaar voor diefstal en gevaarlijke situaties.

Des te belangrijker is het om logistieke centra weerbaar te maken tegen risicofactoren. Welke risicofactoren zijn dit, hoe kunnen logistieke centra zich hier tegen weren en hoe is beveiligingsapparatuur multifunctioneel inzetbaar?

Gevaarlijke situaties op de werkvloer voorkomen

Logistieke centra zijn continu in beweging: goederen komen binnen en worden weer gedistribueerd. Ze worden dag en nacht verplaatst en het is belangrijk dat dit efficiënt, veilig en snel gebeurt. Waar eerst genoeg toezicht was op de werkvloer – om bijvoorbeeld gevaarlijke situaties te spotten of mee te helpen met het efficiënt inrichten van stellingen – is dit misschien door personeelstekorten niet altijd meer het geval. Dit terwijl het faciliteren van een veilige omgeving topprioriteit zou moeten zijn.

Toezicht op het hele centrum – van gangpaden en stellingen tot verzendingsgebieden – is daarom essentieel om gevaarlijke situaties te voorkomen. Je kunt je voorstellen dat een medewerker dit niet helemaal alleen op kan pakken en daarom kan technologie een uitkomst bieden. Voor zowel de veiligheid van het personeel als de voorraad. Door detectiegebieden in te stellen en hittesensoren te plaatsen, kan bijvoorbeeld eerder brand worden gealarmeerd. Een ander voorbeeld: sensoren kunnen detecteren of personeel de juiste beschermende kleding draagt. Een (beginnende) brand of het niet dragen van beschermende kleding zijn maar enkele scenario’s die kunnen worden voorkomen door het slim inzetten van de juiste technologie.

‘Dode hoeken’ en toegangscontrole

Door de grote hoeveelheid – en doorgaans waardevolle – goederen zijn logistieke centra potentiële doelwitten voor diefstal. Je wilt daarom ten alle tijden voorkomen dat er ongewenste personen op het terrein zijn. Een van de meest voorkomende diefstaltechnieken die wordt toegepast op logistieke centra, is het stelen van goederen die op het buitenterrein liggen. Je wil natuurlijk geen ‘dode hoeken’ hebben in je beveiligingssysteem. Let er daarom altijd op dat je op elke perimeter van het centrum toezicht hebt. Het is namelijk niet meer van deze tijd om dit handmatig te laten controleren door een van de beveiligers.

Hetzelfde geldt voor het controleren van toegangspunten voor het terrein. Met name bij onbemande laad- en afleverplaatsen, is geverifieerde toegang essentieel. Het is niet de bedoeling dat iedereen zomaar het terrein kan betreden. Het klinkt misschien eenvoudig, maar er wordt nog te weinig gebruik van gemaakt: kentekenherkenning. Hiermee kun je automatisch toegang verlenen aan bevoegd personeel of bezoekers. Door dit automatisch te laten controleren, is er minder personeel nodig en kun je het personeel dat er wel is inzetten op plekken waar ze harder nodig zijn.

Processen optimaliseren met multifunctionele data

Niet alleen kan technologie helpen bij het beveiligen van logistieke centra. Het kan ook worden ingezet om bedrijfsprocessen te optimaliseren, zoals bijvoorbeeld de klantenservice en de efficiëntie van het verpakken.

Door daadwerkelijk zicht te hebben op het inpakken van bestellingen kan een bestelling, met informatie over de bestelling, snel en eenvoudig worden getraceerd. Hierdoor kan de klantenservice veel sneller en beter klachten afhandelen, waardoor ook onjuiste restitutieclaims eerder worden gedetecteerd en zo het verlies onderaan de streep lager is.

Het is duidelijk dat we in Nederland kampen met personeelstekort en het lijkt erop alsof hier niet snel een oplossing voor komt. Juist daarom is het zo belangrijk dat bedrijven (in dit geval logistieke centra) bekijken waar technologie bij kan ondersteunen. Alleen zo kun je een veilige omgeving creëren voor zowel je personeel als goederen.

Over SecurityDaily

Security Daily publiceert nieuws, opinie en achtergrond voor security managers en beveiligingsinstallateurs.

Bekijk alle berichten van SecurityDaily →