Minister: gelduitgifte bij ATM weigeren aan onherkenbare personen ‘technisch complex’

Pincodes, opnamelimieten en camerabewaking bemoeilijken pinpasfraude, maar het is ’technisch complex’ om gelduitgifte bij geldautomaten (ATM) te weigeren als mensen onherkenbaar zijn. Geldautomaten zouden daartoe moeten worden aangepast en er komen technische, privacy-, toegankelijkheids- en veiligheidsvraagstukken bij kijken.

Bovendien lijken bestaande veiligheidsmaatregelen in combinatie met preventieve maatregelen effectiever om pinpasfraude te voorkomen, aldus minister Kaag (Financiën) in antwoord op vragen van JA21 over de aanpak van pinpasfraude.

Volgens de minister hebben banken het tegenwoordig makkelijker gemaakt om een betaalpas snel te blokkeren als iemand zijn pas kwijt is geraakt, bijvoorbeeld via internetbankieren of de mobiele app van de bank. Daarnaast kan bij de meeste banken ook worden gebeld naar de klantenservice om een pas te blokkeren.

Uit recente cijfers van de Nederlandse Vereniging van Banken blijkt dat de schade als gevolg van pinpasfraude vorig jaar 2,7 miljoen euro bedroeg. Daarmee steeg de schade voor het eerst in enkele jaren weer.

Over SecurityDaily

Security Daily publiceert nieuws, opinie en achtergrond voor security managers en beveiligingsinstallateurs.

Bekijk alle berichten van SecurityDaily →