Overheid start campagne tegen online criminaliteit: ‘laat je niet interneppen’

Een veelgebruikte manier van criminaliteit is mensen online misleiden. Door in te spelen op persoonlijke situaties en zich voor te doen als iemand anders proberen criminelen mensen op het verkeerde been te zetten. De overheid start daarom de campagne ‘Laat je niet interneppen’ die is gericht op het herkennen en voorkomen van online criminaliteit.

Zo’n 2,2 miljoen Nederlanders kregen vorig jaar volgens het CBS te maken met online criminaliteit. Naast de financiële schade die zij daardoor leden, hebben zij ook vaak emotionele schade. Zo voelen zij zich minder veilig en hebben minder vertrouwen in anderen.

Criminelen spelen online vaak in op een persoonlijke situatie om informatie los te krijgen. Ze doen zich daarbij voor als iemand anders. Iemand die te vertrouwen is, zoals een vriend of een medewerker van een winkel met een mooie aanbieding. Per e-mail, sms of WhatsApp nemen criminelen contact op en spelen in op menselijke eigenschappen zoals nieuwsgierigheid, vertrouwen, hebberigheid, angst en onwetendheid om toe te slaan.

De meerjarige campagne van de ministeries van Justitie en Veiligheid en BZK roept mensen op om goed de afzender van online berichten te checken en de berichten bij twijfel weg te klikken of swipen.

Over SecurityDaily

Security Daily publiceert nieuws, opinie en achtergrond voor security managers en beveiligingsinstallateurs.

Bekijk alle berichten van SecurityDaily →