Proef met digitaal reisdocument op smartphone en gezichtsherkenning, eerste vlucht geland op Schiphol

De eerste vlucht met passagiers die gebruikmaken van Digital Travel Credential (DTC) is donderdag geland op Schiphol. De passagiers met een digitaal reisdocument op hun smartphone werden in combinatie met gezichtsherkenning door de grenscontrole geleid.

De KLM-vlucht uit Montreal is onderdeel van een pilot waarbij tot en met 31 maart de werking van DTC-1 wordt onderzocht. Dit is een kopie van de digitale informatie op de chip van het paspoort in combinatie met gezichtsherkenning. De pilot wordt in opdracht van de Europese Commissie door de ministeries van Justitie en Veiligheid, BZK en de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens uitgevoerd in samenwerking met de Koninklijke Marechaussee, Schiphol, KLM en technologieleverancier Idemia.

De Europese Commissie kwam met het verzoek om het gebruik van een DTC in het grensproces in de praktijk te testen. De EU ontwikkelt momenteel beleid voor het gebruik van een digitaal reisdocument, waarmee in de toekomst het gebruik van DTC eventueel mogelijk kan worden gemaakt voor boarden en grenspassage.

Passagiers die met KLM van Canada (Calgary, Edmonton, Toronto, Vancouver en Montreal) naar Amsterdam vliegen komen in aanmerking om aan de pilot mee te doen, mits in bezit van een Nederlands, Belgisch of Canadees paspoort en boven de 18 jaar. Zij ontvangen van KLM een mail met de vraag of zij aan de pilot willen meedoen.

Gezichtsfoto

De passagier kan de paspoortinformatie thuis uploaden in een app, in combinatie met een gezichtsfoto. Zo kan al in een vroeg stadium, voor aankomst op Schiphol, de check door de grenscontroleautoriteit worden gedaan. Bij aankomst op Schiphol gaan deelnemers door een DTC ‘Tap & Go’ grenspoort. Op basis van een gezichtsscan wordt de DTC opgehaald.

Deelnemers houden hun paspoort tegen de grenspoort aan. Als er een match is tussen de DTC en het aangeboden paspoort en er zijn geen bijzonderheden uit de eerder uitgevoerde controles voortgekomen, kan de grens gepasseerd worden. Een fysiek paspoort blijft voor de pilot wel nodig. De verwachting is dat reizigers op deze manier het grensproces sneller zouden kunnen doorlopen.

DTC-1 is een technologische standaard die is uitgegeven door ICAO. Het bevat informatie van de biografische pagina in het paspoort, aangevuld met technische elementen om vast te stellen dat de informatie ook echt van een authentiek paspoort is verkregen. Een belangrijk kenmerk van DTC-1 is dat deze informatie altijd in combinatie met het fysieke paspoort gebruikt moet worden.

Over SecurityDaily

Security Daily publiceert nieuws, opinie en achtergrond voor security managers en beveiligingsinstallateurs.

Bekijk alle berichten van SecurityDaily →